top of page
Search

در مورد Circle و Centre چه میدانید؟ مقدمه ای بر USDکوین


یواس دی کوین چیست؟

USDکوین (USDC) نوعی ارز دیجیتال متن باز و در واقع نوعی ارز با ثبات محسوب میشود که ارزش آن به دلار آمریکا گره خورده است. USDC در سال 2018 با پشتیبانی کنسرسیوم Centre به بازار آمد و حاصل همکاری Circle و Coinbase است که دو برند شناخته شده با پشتوانه ی مالی خوب در زمینه ی ارز های دیجیتال میباشند. این کوین به منظور کمک به ایجاد ثبات در قیمت ارزهای دیجیتال ناپایدار و رقابت با تتر(USDT) به عنوان یک ارز باثبات رقابتی و گرفتار کشمکش,ساخته شده .است



با وجود اینکه بیت کوین با وعده ی از دور خارج کردن بانک ها آغاز به کار کرد, مشخص شد که توکن آسیب پذیری بوده و نوسان قیمت را تجربه کرده است. منتقدان ارز دیجیتال به این موضوع اشاره دارند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی ملموس و قابل قبولی ندارند درنتیجه گروهی از ارز های با ثبات با هدف حل این مشکل به کار بسته شدند که شاهدی هستند بر این مدعا.


همانند سایر ارز های با ثبات, ارزشUSDC طبق الگوریتمی وابسته به ارزش دلار آمریکا تغییر میکند در نتیجه ثبات آن نیز تحت تاثیر این واحد ارزی میباشد. این موضوع باعث سادگی در خرج کردن ارزهای دیجیتال درست مثل پول نقد, برداشت در غالب فیات و غیره, شده است. تیم توسعه همچنین در حال کار بر روی گسترش قابلیت همکاری با سایر زنجیره های بلوکی هستند.

اما مقررات دولتی پیرامون ارز های باثبات, و منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از آن ها, نگهداریشان را دشوار میسازد. و هنگامی که تتر(USDT)هم درمورد ارتباطات غیر شفاف خود در رابطه با مبادلات ارز های دیجیتال کمکی نکرد,Bitfinex شروع به گمانه زنی در مورد مشارکت آن در برخی از بزرگترین رسوایی های این صنعت نمود.

Circle در ابتدا USDCرا با هدف از بین بردن ترس ها وارد بازار نمود و سپس Coinbase با هدف انجام بررسی های مجدد از طریق کنسرسیوم به او ملحق شد. آنها معتقدند که تمرکز بر نحوه ی اداره کردن و نظارت بر ارز باثبات کلید رضایت مداوم است.

ایا این یک موفقیت است یا یک شکست؟

تحقیق خود را با نگاهی به توکن USDC و نقش آن در بازار ارزهای دیجیتال شروع میکنیم.

خلاصه ای در مورد ارز دیجیتالی USDکوین

اگرچه ارزش USDC به دلار وابسته است اما ارزش آن بین 97/0 دلار تا 11/1 دلار متغیر میباشد.شما مشاهده خواهید کرد که این نوسان غالبا روبه بالاست و ارزشUSDC اغلب بیشتر از یک دلار است و این ویژگی آن را از USDT مجزا میسازد.

در حال حاضر USDC یک توکن ERC-20 در زنجیره ی بلوکی Ethereum است . توکن های دیگر با پیدایش سایر فیات ها و ارزهای دیجیتال به وجود می ایند. توکن قابل استخراج نیست اما از طریق یک سیستم اندوخته ی پایدار (POR) خلق میشود، که در آن منابع USD در بنیاد های مالی ساماندهی شده ذخیره میشوند و توسط یکی از بزرگترین شرکت های حسابرسی دنیا به نام گرانت تورنتون ( LLC ) مورد بررسی قرار میگیرند.

این شرکت تحت مجوز سازمان خدمات مالی نیویورک ( DFS ) در فعالیت های تجاری مربوط به ارز های مجازی مشارکت میکند. هم بنیاد ها و هم افراد حقیقی میتوانند برای ایجاد USDC حساب سپرده باز کنند.

USDC در انواع مبادلات ارز های دیجیتال از جملهCoinbase, Binance و Poloniex (یکی دیگر از محصولات Circle) پذیرفته شده است. جفت های تجاری از جمله USDT ,BTC ,ETH ,ZEC, LTC, BAT و غیره, و USDC با ارزش بیش از 150 میلیون دلار , روزانه مبادله میشوند.

USDC میتواند در کیف پول coinbace و یا circle شما ذخیره شود. این ارز همچنین توسط freewallet, coolwallet S و دیگر کیف پول های دیجیتالی نرم افزاری و سخت افزاری شخص ثالث که حامی توکن های ERC-20ازقبیل trust wallet و atomic wallet هستند, پشتیبانی میشود.


پیرامون ارز دیجیتال در CENTRE

با اینکه Circle و Coinbase موسسین و چهره های عمومی CENTRE و USDC هستند، اما ورود به این کنسرسیوم برای دیگر اعضا نیز امکان پذیر است. این سازمان به منظور مرکزیت زدایی از حاکمیت، پشتیبانی و تحقیق و توسعه(R&D) مداوم بر پلتفورم تاسیس شده بود. به منظور حفظ نهایت شفافیت در کنسرسیوم, اعضای جدید مورد ارزیابی قرار میگیرند.

شفافیت مخل بسیاری از پروژهای ارز دیجیتال است. مطیع ماندن در مقیاس جهانی ساده نیست اما الزامات مربوط به شناخت مشتری( KYC ) و ضد پول شویی( AML ) در بنیاد های مالی سراسر جهان تقریبا ثابت هستند. و به این خاطر است که تیم بر رضایت تاکید دارد و به طور فعال احتیاط های لازم در ارتباط با صادر کنندگان تجاری توکن را انجام میدهد.

هم Circle و هم Coinbase در حال افزایش توانمندی های USDC به عنوان یک ارز و یک شبکه زنجیره های بلوکی دولایه هستند که در جهت همکاری با دیگر زنجیره ها کار میکند. و در حال استفاده از ارز باثبات برای گسترش پیشنهادات خود میباشند.

USDC, Circle را وارد خط تولید خود کرده, که شامل پلتفورم تجاری Poloniex (خریداری شده به ارزش 400 میلیون دلار در فوریه 2018) circle pay, circle invest و seedlvest به عنوان یک پلتفورم سرمایه گذاری جمعی است.

این شرکت مدافع اصلی زنجیره ی بلوکی و ارز دیجیتال است و مدیر عامل شرکت , جرمی الیر(Jeremy Allaire)به طور منظم روند کلی رسانه ها را در تمام نقاط صنعت مورد بررسی قرار میدهد. سرمایه گذاری های شرکت روی دستاورد های هدفمند, نشانگر این موضوع است که تیم رهبری از چگونگی ساخت یک تجارت ادامه دار اگاه میباشد.

در همین حین, coinbase در حال گسترش فعالانه جایگاه خود در عرصه ی جهانی بوده و پای بازار ارز دیجیتال خود را به بیش از 100کشور باز کرده است که شامل تعداد 85 USDC قابل قبول میباشد.

Coinbase همچنین با استفاده از ارز باثبات USDC (هم راستا با XRP) توانسته انتقال ارز بین المللی بدون کارمزد را ممکن سازد. و این یکی از ویژگی های تازه گسترش یافته در مبادلات با این ارز, با هدف رشد پایگاه کاربری خود میباشد که شامل کارت coinbase , یک کارت اعتباری بر پایه ی ارز دیجیتال ,است.

و از آنجا که درب همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد, USDC رقبایی نیز از سوی دیگر ارز های باثبات دارد , به طور مثال تراست توکن هایtrueUSD.

سود بالای coinbase باعث شده که هدف همیشگی حملات سایبری باشد اما این در حالی است که مدیر عامل , برایان آرمسترانگ(Brian Armstrong) حامی حقوق جامعه هکرها مبنی بر بی نام و نشان ماندنشان میباشد.

هنوز, ارز ها ی با ثبات به دلیلی موضوع داغ ارز های دیجیتال هستند. و چه دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید اینجا ماندگارند و در بین همه این ارزها USDC, یکی از قدرتمندهاست.


خلاصه

USDC یک ارز باثبات است که وابسته به دلار امریکا بوده و توسط CETRE حمایت میشود و CENTRE یک کنسرسیوم است که توسط CIRCLE و Coinbase تامین میگردد. هدف این پروژه ایجاد ثبات در بازار متلاطم ارزهای دیجیتال, درکنار احیا ی اعتماد از دست رفته در مناقشات مربوط به تتر(USDT) در سالهای اولیه اش بود . موفقیت این پروژه متکی به فاکتور های کلیدی زیر میباشد.


1. USDC با هر دو کمپانی circle و coinbase تلفیق شده است. هر دو شرکت با اعمال نفوذ این ارز سعی در خلق بازارها و محصولات جدید بری مشتریان محترم خود دارند.

2. در حال حاضر USDC یک توکن ERC-20 در زنجیره ی بلوکی ETHEREUM است که توسط دارایی های ذخیره شده USD حمایت میشود. پشتیبانی بیشتر به واسطه ی فیات و ارز دیجیتال به زودی ممکن خواهد شد.

3. علاوه بر پرداخت های عادی, کوین USDC میتواند در قرارداهای هوشمند نیز بکار رود بدینگونه که به اپلیکیشن ها اجازه میدهد که با پول فیات کسب قدرت نمایند.

با توجه به مهره های موجود , USDC یکی از قوی ترین پروژه های ارز دیجیتال در بازار است. ولی این بازار قطعا خالی از رقابت نیست. اگرچه بسیاری از ارز های با ثبات در هماهنگی با هم کار میکنند, اما برای حفظ بالاترین موقعیت با هم میجنگند.

در حال حاضر تتر(USDT) دست بالا را دارد. اما ازآنجا که ارزهای باثبات ابتدایی مشکلاتی در زمینه ی صدور شفافیت دارند، این احتمال وجود دارد که USDC به یک چالشگر موثر تبدیل بشود.


Comments


bottom of page