top of page
Search

فارکس چیست و چه مبادلاتی در آن جریان دارد؟

فارکس معادل انگلیسی و یا کوتاه شده عبارت مبادلات خارجی Foregin Exchange است و منظور از مبادلات خارجی، در حقیقت مبادله ارز خارجی است.


فارکس را در واقع می‌توان تبدیل ارز یک کشور به ارز کشوری دیگر دانست که با اهداف مختلف تجاری و گردشگری و... انجام می‌گیرد. فارکس پس از توافق برتون وودز به وجود آمد. در این توافق نظام ارز شناور آزاد شد و ارزش ارز کشورهای مختلف دچار تغییرات اساسی شد.

بنابراین لازم بود تا خدمات مبادله ارز خارجی شکل بگیرد. مبادلات فارکس از طریق بانک‌های تجاری و سرمایه گذاری و با استفاده از اینترنت انجام شدنی است.بخش مهمی از مبادلات فارکس، مربوط به ریسک‌های انجام این مبادله ارزی است. شاید برای شما هم سوال باشد که فارکس چیست پس در ادامه به بیان چند ریسک مطرح در حوزه مبادلات خارجی فارکس می‌پردازیم.

1- عدم نظارت کافی بر مبادلات بین بانکی در فارکس


این مساله، نگرانی‌های زیادی را برای سرمایه گذاران و معامله گران فارکس ایجاد نموده است. البته در این زمینه برداشت‌هایی وجود دارد که بسیاری از این برداشت‌ها نا صحیح است. برای شناخت بهتر این ریسک لازم است بدانیم بانک‌هایی که در سراسر جهان به کار مبادلات ارزی مشغول هستند با ریسک‌های مختلفی از جمله ریسک‌های داخلی و هم‌چنین ریسک‌های مربوط به اعتبارات مواجه هستند. لذا برای محافظت از خود در چنین شرایطی و با وجود چنین ریسک‌هایی قوانینی محکم تنظیم نموده‌اند و دارای نظارت داخلی و حسابرسی‌های دقیق در این زمینه هستند که مشکل عدم نظارت کافی بر مبادلات بین بانکی را کاهش می‌دهد.


2- ریسک معاملاتی یا ریسک بازار در فارکس


یکی دیگر از ریسک‌هایی که در زمینه معاملات فارکس وجود دارد و ذهن سرمایه گذاران و معامله گران این بازار را مشغول می‌کند ریسک معاملاتی است که به آن ریسک بازار نیز گفته می‌شود. به طور کلی ریسک ضرر مالی از موارد مهمی است که دلائل متعددی هم دارد. از جمله دلائل ریسک معاملاتی فارکس می‌توان به عوامل اثر گذار بر جهت حرکتی قیمت اشاره کرد. هم‌چنین از دیگر دلائل این امر، بروز بعضی از خطاها در تحلیل و یا پیش بینی از وضعیت بازار اتفاق می‌افتد. این عوامل موجب می‌شوند تا ریسک معاملاتی فارکس بیشتر شود.



3- ریسک‌های تکنیکال در فارکس


ریسک انجام معامله در معاملات فارکس می‌تواند ناشی از مشکلات تکنیکال باشد و یا از وجود نوعی نقصان و قصور خبر دهد. نقصانی که در این بازار شکل می‌گیرد می‌تواند دلائل مختلفی هم داشته باشد. از جمله دلائل این امر می‌توان به وجود خطاهایی از جانب پلتفرم معاملاتی و یا عمل نکردن دستورات معلق و یا اوردرها اشاره کرد. از طرف دیگر می‌توان به نقصان‌هایی که از جانب معامله گران اتفاق می‌افتد اشاره کرد از قبیل حقه بازی بروکرها و یا معامله گران فارکس.


4- ریسک‌های روانی و یا رفتاری معامله گران فارکس

یکی دیگر از ضررهایی که در فارکس ممکن است برای سرمایه گذاران این ارز، اتفاق بیفتد مربوط به اتخاذ تصمیمات معاملاتی اشتباه آن‌هاست. در چنین شرایطی هیجاناتی که از جانب معامله گران اتفاق می‌افتد و یا وضعیت روانی که معامله گر در آن شرایط به سر می‌برد سبب می‌شود تا تصمیمات اشتباهی را در انجام معاملات فارکس اتخاذ کند. از جمله هیجانات عاطفی معامله گران در چنین شرایطی می‌توان به استرس، خستگی، ترس و طمع و... اشاره کرد.


Comments


bottom of page