top of page
Search

آنچه از بورس‌های کشورها باید بدانید:

امروزه در کنار بانک‌های مرکزی، بورس‌های کشورها نیز هر یک نمادی از اقتدار و توانمندی اقتصادی، به شمار می‌روند. بر همین اساس توسعه بازار بورس اهمیت بالایی در اقتصاد کشورهای مختلف دارد. در ادامه به فعالیت برخی از بورس‌ها در چند کشور جهان اشاره مختصری می‌شود.


بورس نیویورک؛ بزرگ ترین بازار بورس جهان

بازار بورس نیویورک یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورس در جهان به شمار می‌رود که از نظر میزان انجام معاملات و حجم سرمایه در ایالات متحده و جهان پیشتاز است. سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان که دارای نام و نشان معتبر بین المللی هستند در بازار بورس نیویورک، مورد مبادله قرار می‌گیرند.

ارزش بازار این شرکت‌های حاضر در بورس نیویورک به رقمی معادل 18 تریلیون دلار می‌رسد. شرکت‌های بزرگی که به این بازار وارد می‌شوند از حیثیت و اعتباری بالا در میان معامله گران جهانی برخوردار خواهند شد که باعث حسن شهرت آن‌ها می‌شود و رشد و ترقی آن‌ها را به همراه دارد.

بنابراین برای ورود به این بازار، لازم است تا شرکت‌هایی که داوطلب حضور در بازار بورس نیویورک هستند اصول و قواعدی را در نظر بگیرند. این شرکت‌ها موظفند پس از پذیرفته شدن در بورس نیویورک حتما رعایت این اصول و قواعد را در عملکرد خود، به صورت گزارش‌های منظم و مختلف به بورس ارائه دهند.

برای نمونه برای باقی ماندن در بازار بورس نیویورک شرکت‌های بزرگ لازم است ارزش سهام خود را به رقمی بالاتر از یک دلار افزایش دهند و ارزش بازاری آن‌ها بالاتر از 50 میلیون دلار باشد. نکته دیگر قابل ذکر در این بازار بورس این است که سرمایه گذاران و شرکت‌های حاضر در این بازار، از تمهیداتی جهت حفاظت از حقوق خود برخوردارند. همچنین باید گفت شاخص اصلی اقتصادی در بازار بورس نیویورک، داوجونز است.


بورس لندن؛ بورسی با دارا بودن بزرگترین شرکت های جهان

یکی دیگر از بورس‌هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد بورس لندن است که در پایتخت کشور انگلستان واقع شده است. این بورس را می‌توان نوعی بازار اوراق بهادار دانست. در این بازار نیز بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی سهام خود را در معرض مبادله و معامله قرار می‌دهند. بازار بورس لندن نیز یکی از بزرگ‌ترین بازار های بورس در جهان به شمار می‌رود.

بورس سهام فرانکفورت؛ از سرمایه پذیرترین بورس های جهان

یکی دیگر از بزرگ‌ترین بازارهای سهام جهان که دارای اهمیت ویژه هستند بورس سهام فرانکفورت است. این بازار از لحاظ سرمایه در رتبه دوازدهم جهان قرار گرفته است. بازار بورس سهام فرانکفورت در شهر فرانکفورت در کشور آلمان واقع شده است و توسط بازار بورس آلمان اداره می‌شود. این بازار شهرت بین المللی دارد.

طی آماری که از سال 1919 در دسترس است 89 کشور دنیا در فهرست کشورهایی هستند که در این بازار حضور فعال دارند. 90 درصد از این شرکت‌های جهانی شرکت‌های آمریکای شمالی و جنوبی هستند. یک درصد از این شرکت‌ها نیز اروپایی‌اند و 19 درصد شرکت‌های حاضر در بورس سهام فرانکفورت آلمان سهامدارانی از استرالیا و اقیانوسیه هستند.

بورس شانگهای چین؛ بورسی با جهت توسعه اقتصاد جهانی

پس از توسعه اقتصادی چین، بورس شانگهای اهمیت فراوانی را در سطح بین المللی پیدا کرده است. همین عامل سبب شده تا از سوی اهالی و فعالان بازار سرمایه مورد بررسی، تجزیه و تحلیل و پیگیری واقع شود و بازار سرمایه چین به روی سرمایه گذاران خارجی باز شود.



コメント


bottom of page